Szykuje się przebudowa drogi krajowej nr 84 Zagórz – Lesko. GDDKiA ogłosiła przetarg na prace przygotowawcze. Prace obejmą niespełna 5 km drogi wraz z dwoma mostami. Fragment drogi prowadzącej do przejścia granicznego z Ukrainą ma być m.in. przygotowany do przenoszenia cięższego ruchu.
W ramach ogłoszonego przetargu inwestor chce znaleźć projektanta, który opracuje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej i pełnym rozpoznaniem geologicznym. Projektant przygotuje także wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Wyświetl większą mapę
Planowana przebudowa obejmie, oprócz drogi, dwa mosty: na rzekach Osława w Zagórzu i na rzece San w Postołowie. W ramach rozbudowy nawierzchnia konstrukcji drogi zostanie dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś. Wybudowane lub przebudowane maja być obiekty inżynierskie, zabezpieczone osuwiska oraz wykonany dodatkowy pas do wyprzedzania. Powstać mają chodniki i zatoki postojowe.
Przyszły wykonawca będzie zobowiązany do uwzględnienia w opracowywanej dokumentacji co najmniej dwóch wariantów przebiegu sytuacyjnego rozbudowywanej DK-84:
– wariant I: przebieg zgodny z istniejącym śladem DK-84 (z ewentualnymi niewielkimi korektami łuków poziomych),
– wariant II: możliwość poprowadzenia części drogi po nowym śladzie, tj. złagodzenie łuków i serpentyn, na odcinku o dł. ponad 3 km (od ok. 7+390 do km ok. 10+661).
W ramach inwestycji planowana jest także budowa objazdów i tymczasowych obiektów inżynierskich w celu utrzymania przejezdności na rozbudowywanym odcinku drogi – informuje GDDKiA.
Droga krajowa nr 84 prowadzi do przejścia granicznego w Krościenku. Jednym z celów przebudowy jest zwiększenie nośności, tak, aby droga była dostosowana do przenoszenie obciążeń do 11,5 tony na oś.
Jak podaje GDDKiA, średni dobowy ruch na tej drodze według pomiarów z 2021 roku wynosił ponad 10 tys. pojazdów na dobę. Ruch ma jednak tendencję rosnąć – dla porównania Generalny Pomiar Ruchu z 2015 r. na odcinku Zagórz – Lesko pokazywał jeszcze ruch na poziomie 8 tys. pojazdów na dobę. Droga wymaga także przebudowy ze względu na jej stan techniczny – trasa jest zdegradowana. Ponadto przebiega przez teren zabudowany, co przy rosnącym natężeniu ruchu powoduje zagrożenie dla bezpieczeństwa. W ramach planowanej przebudowy ruch niechronionych uczestników ruchu zostanie odseparowany od ruchu samochodowego.